Skördemånad

Så här i augustis slut börjar jag kunna summera sommarens odlingsframgångar. Vissa saker har fungerat bra andra faktiskt väldigt dåligt… och en del saker beror nog på hur varm och solig september blir.

Riktigt bra har sallad, grönkål och kryddörter funkat. Kanske inte helt oväntat i mitt lite skuggiga läge med Österbalkong.

Hyfsat har vaxbönor, squash och tomater funkat. Men för att bli riktigt nöjd med tomaterna så behöver jag en varm september. Annars blir det mycket gröna tomater att plocka in. Sommaren startade ju väldigt kallt och blåsigt… Squashen har förbättringspotential, men det var första gången jag testade, så det funkar nog bättre nästa år.

Paprikan beror nog också på hur sommaren avslutas. Jag har två gröna paprikor och några gröna chilifrukter, som kan bli något. Men de har också ogillat blåsten och tog ett tag stryk ordentligt av bladlöss.

Krusbären. Den var ett problembarn. Jag fick massor av bär, som till allt för stor del blåste av och sedan har jag och sonen jagat glupska larver på busken. Och besegrades nära nog totalt. Jag har nu sett till att busken står i en Lindesbergs-kruka av lite större mått och hoppas att den övervintrar. Sedan ska vi vakta den ännu bättre mot larver nästa sommar och fundera på hur jag skyddar den bättre för de stormbyar som kan härja på balkongen…

Potatisen… Jag har inte skördat än och jag undrar om jag inte måste läsa på lite mer till nästa år. Kanske har de stått för skuggigt. Inte tillstymmelse till blomning än.

Jordgubbarna… De vet jag inte hur de gått… Barnen kan mycket väl ha plockat av mer än jag vet. Men jag är bara halvimponerad… Men de ska också bli ett övervintringsprojekt och kanske får de en snabbare start nästa vår om de redan finns på plats.

Gurkan. Jag hade svårt att hitta en bra växtplats för den och det sinkade den i starten. Den gillade inte blåsigheten och fick fart först efter att jag fått upp ett glest plank på norr sidan. Lite Gurka har jag fått och den var goood. Om värmen inte kollapsar, så finns det en chans att det blir fler.

Glad överraskning är majsen! Jag vet inte hur lyckat det ska bedömas som, för jag är för mycket nybörjare. Men på de tre plantor jag köpte från Klostra, så har jag minst fem majskolvar på gång.

Bondbönorna, fick massor av bönskidor, men väldigt lite bönor i dem. Bi-brist? Det har vi haft, men kanske var det något annat som inte klaffade riktigt heller… Mer att läsa på…

Morötterna är inte klara än. Tror jag ska testa en snabbare sort nästa sommar. Men på en klar plus sida med morötterna finns att mina Undulater verkligen älskat blasten och den lilla roten från de morötterna jag gallrat!

En riktig katastrof får jag nog räkna djungelgurkorna som. De behöver helt klart en mer skyddad miljö ön vad min balkong erbjudit denna sommar. Blåsten knäcker de stackars bladen och blåser av de små fruktkropparna. Sedan vet jag inte om de också eventuellt lidit av pollinatörsbrist. Mer att läsa på där med. Men de små, små gula blommorna har varit söta att titta på.

Ruccola… Jag det växer så det knakar, men ingen i familjen har riktigt varit sugen på att äta, så de har gått i blom…. Fina blommor, men det blir ingen repris nästa sommar.

Krasse. Borde jag ha sått tidigare, men de blommorna har lyst upp balkongen och en och annan sallad!

Så jag tror att jag kommer ha en tydlig lista på saker att odla igen nästa sommar. Sedan är det några godsaker jag ska läsa på om och några jag nog inte ska försöka med igen just på den här balkongen i alla fall.

Slutligen så oroar jag mig över binas frånvaro. Vist är jag inte i markplan, men det är bara en våning upp och getingarna och flugorna hittar hit. Föreningen vi bor i har gjort om runt huset och rabatterna här har varit blomlösa i sommar. Jag hoppas att vi kommer ha mer blommor nästa år och att det lockar bina.

Lämna en kommentar